سرفه‌ مزمن

سرفه مزمن ،سرفه مزمن خلط دار،سرفه مزمن برونشیت،سرفه مزمن در کودکان،سرفه مزمن چیست،سرفه مزمن خشک،سرفه مزمن کودکان،سرفه مزمن نشانه چیست،سرفه مزمن بدون خلط،سرفه مزمن در بزرگسالان،درمان سرفه مزمن خلط دار،سرفه های مزمن خلط دار،درمان سرفه های مزمن خلط دار،درمان سرفه مزمن خلط دار در کودکان،درمان سرفه برونشیت مزمن

سرفه مزمن ،سرفه مزمن خلط دار،سرفه مزمن برونشیت،سرفه مزمن در کودکان،سرفه مزمن چیست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرفه مزمن و علل و درمان آن صحبت کنیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.توجه به مزمن‌شدن سرفه و یافتن عامل آن در گروه‌های آسیب‌پذیر بویژه کودکان بسیار اهمیت دارد، زیرا رهایی از سرفه ناشی از عفونت در کودکانی که به طور مکرر دچار عفونت‌های دستگاه تنفسی و سرفه حاد می‌شوند، براحتی ممکن نخواهد بود.اگر این سرفه‌ها شدید و با مشکلات خواب و فعالیت‌های معمول زندگی و تغذیه همراه نباشد و در طول زمان کاهش پیدا کند، می‌توان نسبت به آن نگرانی کمتری داشت، ولی با وجود این، بررسی مشکل در این دسته بیماران نیز پیشنهاد می‌شود. در بیمارانی که سرفه‌ همراه با استفراغ یا خروج چرک غلیظ باشد، در طول شب تداوم یابد، با خروج خون از ریه همراه باشد یا همراه با تب طولانی، عرق، کاهش‌وزن و اختلال تنفسی باشد، بررسی عوامل موثر در مزمن‌شدن سرفه ضروری است.

سرفه مزمن خلط دار

خلط اغلب در غلظت و رنگ متفاوت است و از رنگ زرد، سبز، قهوه ای و خاکستری طبقه بندی شده و بعضی اوقات هم این خلط حاوی خون است که به رنگ قرمز متمایل است. معمولا در هنگام صبح سرفه کردن همراه با خلط بیشتر است. بر اساس علائم سرفه ای که دارید پزشک معاینات لازم و آزمایش های تخصصی لازم را انجام می دهد. سرفه کردن همراه با خلط، معمولا به نام سرفه مولد شناخته می شود. سرفه همراه با خلط معمولا نشانه عفونت انباشته شده در ریه است.درمان سرفه خلط دار خسته کننده است و گاهی بسیار طولانی مدت خواهد بود. اما درمان های خانگی موثری وجود دارد که سریعا تاثیر گذار بوده و هیچگونه عوارض جانبی نخواهند داشت.استنشاق بخار آب بهترین و آسان ترین راه برای رهایی از این مشکل است. استنشاق بخار به درون حفره های بینی کمک می کند تا خلط به حالت مایع تبدیل شده و تخلیه ی آن بسیار راحت شود. روزانه ۲ بار حمام بخار بگیرید. دوش حمام را در بخار کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در حمام بمانید تا خلط های جمع شده در بدن شما مایع شود. بعد از این حمام بدن تان را مرطوب کنید چون آب گرم چربی های ضروری پوست شما و رطوبت آن را از بین می برد.

سرفه مزمن برونشیت

برونشیت مزمن یک بیماری جدی با سرفه مداوم است که ، اغلب با سیگار کشیدن طولانی مدت ایجاد می شود، هر چند هر شخص مبتلا به برونشیت مزمن لزوما یک فرد سیگاری و یا سیگاری سابق نیست. گاهی اوقات مردم برونشیت مزمن را با “سرفه یک فرد سیگاری” اشتباه می گیرند. دیگر محرک های محیطی مانند گرد و غبار و دود، می تواند باعث برونشیت مزمن و بیماری های ژنتیکی نادر به نام کمبود آلفا ۱ آنتی تریپسین شود که همچنین می تواند شانس ابتلا به برونشیت مزمن و سایر بیماری های ریوی را افزایش دهد. تحریک مداوم لوله های برونش منجر به التهاب و تولید موکوس اضافی می شود که منجر به مسدود کردن راه های هوایی می شود. افراد مبتلا به این شکل مزمن از بیماری، در معرض عفونت هستند که می تواند به عود علائم بیماری، منجر شود. با گذشت زمان، نوع مزمن می تواند باعث دشواری برای رسیدن به اندازه کافی اکسیژن به ریه و خون شود . این رایج ترین نوع بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است که یک اصطلاح مورد استفاده برای توصیف بیماریهای ریوی پیشرونده (نوع دیگری از بیماری انسدادی مزمن ریه ، آمفیزم است) است که باعث سخت تر شدن تنفس می شود. نوع مزمن زمانی تشخیص داده می شود که افراد سرفه ی مولد خلط را تجربه می کنند که در دوره های سه ماهه تا بیش از حداقل دو سال طول می کشد.

سرفه مزمن ،سرفه مزمن خلط دار،سرفه مزمن برونشیت،سرفه مزمن در کودکان،سرفه مزمن چیست

سرفه مزمن در کودکان

سرفه‌های مزمن کودک با توجه به علت آن درمان می‌شود و تشخیص صحیح علت سرفه‌ها برای برخورداری از یک درمان کارآمد و موثر الزامی است. تجویز دارو معمولاً موثرترین راه درمان سرفه‌های مزمن است، البته والدین نیز می‌توانند با رعایت توصیه‌های پزشک به بهبود حال فرزندشان کمک کنند. درمان دارویی: داروهای زیر داروهای متداولی است که معمولاً برای درمان و کنترل سرفه مزمن تجویز می‌شود: آنتی هیستامین برای درمان حساسیت – ضداحتقان‌ها برای درمان ترشحات پشت بینی – آنتی بیوتیک برای درمان عفونت – استفاده از بلاک کننده اسید برای درمان رفلاکس – داروهای مدیریت آسم

سرفه مزمن چیست

سرفه مزمن سرفه ای است که از میان نمی رود. سرفه مزمن به خودی خود یک بیماری تلقی نمی شود بلکه این سرفه یکی از نشانه های سایر اختلالات و بیماری هاست. سرفه مزمن یک مشکل شایع بوده و یکی از دلایل مراجعه افرادبه پزشکان است. ● دلایل سرفه مزمن چه هستند؟ بعضی از دلایل شایع سرفه مزمن شامل آسم، رینیت آلرژیک، مشکلات سینوس( به طور مثال عفونت سینوس) و ریفلاکس محتویات معده هستند. در موارد کمیاب سرفه های مزمن ممکن است در نتیجه ورود یک جسم خارجی به درون ریه ها ( معمولاً در بچه ها) به وجود آیند. بسیار مهم است در صورت حضور سرفه مزمن تصویر برداری X-ray از قفسه سینه انجام پذیرد. در صورت وجود X-ray طبیعی یکی از موارد زیر یا جمعی از آن ها می توانند دلیل سرفه مزمن باشند. سیگار کشیدن شایع ترین دلیل سرفه مزمن است.

سرفه مزمن خشک

سرفه های پربار می توانند ناشی از: بیماری عفونی – ابتلا به سرفه پربار زمانیکه سرماخورده اید، کاملا طبیعی می باشد. بعضی اوقات سرفه ناشی از خشک شدن خلط در ته گلو می باشد. عفونت ها – عفونت ریه و یا مسیرهای انتقال هوا می تواند باعث سرفه پربار شود. سرفه پربار می تواند ناشی از بیماری های ریوی چون پنومونی و برونشیت باشد. بیماری مزمن ریه – سرفه پربار می تواند ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) باشد. بازگشت اسید معده به مری – این نوع سرفه می تواند ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) بوده و می تواند باعث بیداری شما حین خواب شود. آبریزش بینی – ابتلا به مشکل آبریزش بینی می تواند باعث خشک شدن حلق شده و این خشکی می تواند باعث سرفه پربار شود. مصرف سیگار و تنباکو – سرفه های پربار در افرادیکه سیگار می کشند و یا از سایر انواع تنباکو استفاده می نماید، ناشی از آسیب دیدن و یا سوزش حلق و یا مری باشد. سرفه های خشک می توانند ناشی از: بیماری ویروسی – بعد از درمان سرماخوردگی، سرفه های خشک برای حدود چندهفته باقی مانده و اغلب در شب ها بدتر نیز شود. برونکواسپاسم – سرفه های خشک بخصوص در شب می تواند نشان از اسپاسم و گرفتگی نای باشد. آلرژی ها – عطسه پی در پی و سرفه می تواند ناشی از ابتلا به رینیت آلرژیک (زکام) باشد. داروهای بنام مهارکننده های ACE – این داروها که برای کنترل فشارخون استفاده می شوند از قبیل کاپتوپریل، انالاپیریل و لیزینوپریل می توانند باعث سرفه خشک شوند. قرارگیری در برابر آلاینده ها – قرار گرفتن در برابر آلاینده هایی همچون خاک، گرد و غبار و مواد شیمیایی باعث ابتلا به مشکل سرفه خشک می شود. بیماری آسم – ابتلا به بیماری آسم می تواند نشانه ی بیماری آسم باشد. سایر علایم ابتلا به آسم شامل خس خس، تنگی نفس و احساس سفتی و فشار در قفسه سینه می باشد. گرفتگی گلو – گرفتگی گلو توسط غذا و داروها.

سرفه مزمن نشانه چیست

سرفه مزمن یکی درواقع نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی مثل گردوغبار، میکروب‌ها یا آلودگی هوا و راه دفع ترشحات هنگام بیماری است. اغلب سرفه‌ها مدت کوتاهی دوام دارند و معمولا جزو علائم آنفولانزا و سرماخوردگی هستند که بعد از مدت کوتاهی هم برطرف می‌شوند. خیلی کم پیش می‌آید فردی برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها درگیر سرفه‌های طولانی‌مدت باشد. درواقع زمانی اوضاع نگران‌کننده می‌شود که فرد برای مدت طولانی بدون دلیل مشخص سرفه کند. معمولا سرفه‌ای که ۸ هفته یا بیشتر طول بکشد، سرفه‌‌ مزمن محسوب می‌شود. اما حتی سرفه‌ مزمن هم در بیشتر موارد زیاد جدی نیست. ازآنجایی‌که سرفه مزمن علی‌رغم خطرناک نبودن، آزاردهنده خواهد بود و حتی ممکن است نگذارد شب‌ها بخوابید یا روابط اجتماعی و کاری شما را به‌مخاطره بیندازد

سرفه مزمن در بزرگسالان

هدف اصلی درمان سرفه مزمن برطرف کردن علت زمینه ساز آن است. در بیشتر مواقع بهتر است انواع درمان ها را یکی پس از دیگری امتحان کرد، به جای اینکه همه درمان ها را همزمان انجام دهیم، تا مشخص شود کدام یک از این درمان ها بیشتر به برطرف کردن علت زمینه ساز سرفه کمک می کند. در این جا مثال هایی از درمانهای انتخابی برای علل مختلف سرفه وجود دارد. ترشحات پشت بینی : سرفه ی مرتبط با ترشحات پشت بینی ممکن است با ضد احتقان ها ،آنتی هیستامین های موضعی بینی یا خوراکی ،گلوکوکورتیکوئید های موضعی بینی یا اسپری بینی حاوی ایپراتروپیوم بهتر شود. بهترین درمان یا ترکیب درمانی به علائم و سابقه ی پزشکی شما بستگی دارد. در ادامه مثال هایی از چگونگی استفاده از این درمان ها آورده شده است. · اگر ترشحات پشت بینی ناشی از سرماخوردگی باشد، آنتی هیستامین های خوراکی از قبیل کلرفنیرامین یا کلماستین ممکن است کمک کننده باشد، اما این داروها می توانند باعث عوارض جانبی از قبیل خواب آلودگی یا خشکی چشم ، بینی یا دهان شود. بیشتر این داروها بدون نسخه در دسترس هستند. · ضد احتقان ها مثل سودوافدرین می توانند با کاهش احتقان بینی و تسهیل تخلیه بینی منجر به کاهش ترشحات پشت بینی شوند. · اسپری بینی ایپراتروپیوم بروماید یا آترونت (که بدون نسخه در دسترس است) ، باعث برطرف شدن آبریزش بینی ، ترشحات پشت بینی و عطسه ناشی از سرماخوردگی می شود. · اگر ترشحات پشت بینی ناشی ازآلرژی باشد،گلوکوکورتیکوئیدهای بینی از قبیل فلوتیکازون ،تریامسینولون یا ممتازون می توانند برای کمک به کاهش التهاب، ترشحات پشت بینی و سرفه تجویز شوند. دوز مصرف معمولا یک پاف در هر مجرای بینی 2 بار در روز است. · آنتی هیستامین های خوراکی از قبیل لوراتادین، فکسوفنادین و ستریزین بر روی ترشحات پشت بینی آلرژیک موثر هستند و بدون نسخه در دسترس قرار دارند. این داروها کمتر از داروهای آنتی هیستامین قدیمی تر نظیر کلرفنیرامین یا دیفن هیدرامین باعث خواب آلودگی می شوند. اسپری های آنتی هیستامین های بینی نظیر آزلاستین هم می توانند ترشحات پشت بینی را برطرف کنند. هر سه شکل این درمان ها (گلوکوکورتیکوئید بینی ، آنتی هیستامین های خوراکی و آنتی هیستامین بینی ) می تواند به تنهایی و یا در صورت نیاز به صورت ترکیبی استفاده شوند.

درمان سرفه مزمن

اگر دلیل سرفه مزمن رفلاکس معده یا همان سوزش سردل باشد معمولا داروهایی مانند: آنتی اسیدها؛ مسدود‌کننده‌های گیرنده H2 (مسدودکننده‌ی هیستامینی نوع دو)؛ مهارکننده‌های پروتون پمپ (گروهی از داروها هستند که برای کاهش پایدار اسید معده تجویز می‌شوند و عموما از انواع مشابه خود قوی‌تر هستند.) تجویز می‌شود. اگر علت سرفه مزمن آسم باشد، معمولا داروهایی مثل استروئیدهای استنشاقی و برونکودیلاتور برای فرد بیمار تجویز می‌شود. این نوع داروها تورم و التهاب ریه را کم می‌کنند و باعث بازشدن عروق و مجاری تنفسی می‌شوند که بدین ترتیب فرد بیمار راحت‌تر تنفس خواهد کرد. این داروها معمولا در درازمدت برای جلوگیری از حملات آسم یا توقف این حملات تجویز می‌شوند. برای درمان برونشیت مزمن هم معمولا استروئیدهای استنشاقی و برونکودیلاتور تجویز می‌شود که با درمان برونشیت، سرفه مزمن را هم متوقف می‌کند. معمولا برای درمان التهاب ریه و عفونت‌های باکتریایی مانند دیگر عفونت‌ها انواع آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که با درمان عفونت، التهاب ریه از بین می‌رود و سرفه‌ها هم متوقف می‌شوند.

درمان گیاهی سرفه مزمن

مصرف جوشانده گل ختمی، آویشن و جوشانده و دمکرده زنجبیل همراه عسل و لیمو و دمکرده عناب از جمله گیاهان دارویی است که برای کاهش یا درمان سرفه‌های شدید موثر است. ـ از خوردن مایعات سرد بخصوص پس از خواب باید خودداری کرد و بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده و با ترکیبات اسیدی مثل ترشی در زمانی که فرد دچار سرفه است، خودداری شود. ـ غذاهای ملین مثل حریره، آش کدو و میوه‌های پخته شده ومصرف آش سبزی و سوپ سبزیجات حاوی گشنیز، جعفری و اسفناج برای تسکین سرفه موثر است. ـ حریره بادام را نیز می‌توان به عنوان نرم‌کننده سینه و کاهش سرفه مصرف کرد. توصیه می‌شود از بخور استفاده شود تا هوا مرطوب شده و مشکلات تنفسی کمتر شود. ـ در صورت آلودگی هوا پیشنهاد می‌شود به شست‌وشوی بینی و انجام بخور با آب ساده بعد از بازگشت به منزل مبادرت شود و در صورت ابتلا به سینوزیت و آلرژِی باید درمان لازم انجام و از مواجهه با هوای سرد و دود سیگار و خوردن مایعات سرد و محرک اجتناب شود.

علل سرفه مزمن

مانی که محرکی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریک اعصاب دستگاه تنفسی شوند، سرفه شروع می‌شود. البته سرفه‌های گاه به گاه مشکلی ندارد و طبیعی است. اما سرفه‌ای که مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشکل دیگری است که باید آن را برطرف کرد. آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاکس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون ، برونشیت مزمن وسرطان ریه از جمله دلایلی هستند که ممکن است این مشکل را به وجود آورند. اگرچه ممکن است هر کسی با این مشکل مواجه شود، اما سیگار کشیدن می‌تواند شرایط را وخیم سازد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز می‌تواند منجر به آسیب ریه و باعث سرفه شود. همچنین جالب است بدانید خانم‌ها هم بیشتر از آقایان در معرض سرفه‌های مزمن قرار دارند. سرفه مداوم شما را خسته می‌کند، انرژی شما را کاهش می دهد و خواب راحت را از شما می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سردرد، سرگیجه،عرق کردن بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار شود.

درمان سرفه مزمن با طب سنتی

مطالعات نشان داده است عسل در کمک به تسکین سرفه حتی از از داروهای حاوی دکسترومتورفان (یک سرکوب کننده سرفه است) موثرتر می‌باشد. از آنجا که عسل نرم کننده و تسکین دهنده است و آب لیمو می‌تواند به درمان احتقان کمک کند، فقط کافی است مقداری چای در یک لیوان بریزید و به مقدار دلخواه، عسل بهاره و آبلیموی اصل را در آن حل کنید. این نوشیدنی می‌تواند در رها شدن از سرفه‌های مزمن و شدید به شما کمک کند.آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی شده و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. از آویشن، فرآورده‌های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده است. از آن جمله می‌توان شربت‌های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم‌آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. دم‌کرده یا جوشانده آویشن را می‌توانید با عسل و لیمو نیز مصرف کنید.مصرف آناناس برای درمان سرفه کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. با توجه به بررسی‌های تحقیقاتی بر ارزش دارویی آناناس، شواهد نشان می‌دهد که ماده‌ای به نام بروملین در آن وجود دارد که یک آنزیم موجود در میوه‌های گرمسیری است. بروملین موجود در آناناس می‌تواند به سرکوب سرفه و نرم کردن خلط در گلو کمک کند. مکمل‌های بروملین نباید توسط کودکان و یا بزرگسالانی که رقیق کننده‌های خون مصرف می‌کنند استفاده شود همچنین، مراقب باشید استفاده از این مکمل روی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر کرده و جذب آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد لذا قبل از مصرف مکمل‌های جدید و نا‌آشنا با پزشک خود صحبت کنید.در طب سنتی استفاده از چهارگل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌پستان و تخم مرو) در درمان سرفه رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود. استفاده از بخور چهارگل هرشب به مدت پنج دقیقه باعث می‌شود تا ریه‌ها کاملا گرم و مرطوب شود.

بیشتر بخوانید : سرفه های شبانه نشانه چیست ♥ سرفه خلط دار در نوزادان ♥ سرفه های آلرژیک در بارداری ♥ سیاه سرفه در بزرگسالان